piątek, 24 lutego 2017

uproszczenie

 najwieksze uproszczenie, jakie moim zdaniem mozna zastoswac. nie jest to wiec pelna procedura, a jedynie jej szkielet, dajacy bezpieczne wyniki. generalnie podane przeze mnie wzoty sa OK, sprawdzilem jeszcze raz dla pewnosci.
2. nawet jesli stosujesz wentylacje mechaniczna z odzyskiem ciepla, obliczenia zapotrzebowania ciepla (wzor odnosnie wentylacji) nalezy obliczyc tak, jakby odzysku nie bylo. chodzi tu glownie o ogrzanie powietrza, ktore przedostaje sie w wyniku nieszczelnosci, czyli tzw. infiltracji.
Centralki, o jakich piszesz zwykle maja nagrzewnice elektryczna, jesli nie chcesz z niej korzystac (cieplo z kominka jest tansze)warto uwzglednic ogrzanie powietrza z wentylacji mechanicznej do temp. o ok. 2-3 stopnie wyzszej niz w pomieszczeniu.Mam do Ciebie prośbę - pytałem w dziale Wymiana doświadczeń jak obliczyć zapotrzebowanie na ciepło. Skorzystałem z danych w Muratorze (po krótce: obliczam ile ciepła przenika przez przegrody - ściany, okna, drzwi, podłoga, dach, straty na wentylacji, zyski na promieniowaniu słonecznym i zyski od ciepła wytwarzanego przez mieszkańców, przy stratach przez przegrody stosowałem współczynnik U) i wyszło mi zapotrzebowanie sezonowe 23300 kWh/rok. Jak teraz dobrać piec (olejowy).
Stosowałem też Twój wzór i wyszło mi 7920 W. Ile to będzie zapotrzebowania rocznego i czy te 7920 W to wymagana moc kotła?
Dodam, że mam nadzieję, że firma, która dostarczy piec, obliczy mi zapotrzebowanie ma moc, ale na razie nie zauważyłem żadnych obliczeń (byłem w dwóch firmach) - w jednej facet popatrzył na projekt i powierzchnię (130 m kw do ogrzania, parterowy, piec do CO i CWU z zasobnika ok. 100 litrów) i powiedział 15 kW, a w innej powiedzieli co najmniej 22 kW. Różnica jest dość duża i stąd moje dociekania.
mam tez rade, odnosnie wielkosci takiej centrali. wzrto obliczyc kubature pomieszczen, do ktorych chcesz nawiewac powietrze (sypialnie, pokoj dzienny itp -nazwijmy to strefa "czysta"), ilosc powietrza w m3/h powinna zapewnic min. 1 wymiane/h, ale praktycznie to za malo, radze przyjac min. 3 wymiany/h, poza tym min. ilosc powietrza to 30m3/h dla 1 osoby, szczegolnie w sypialniach.
w kuchni, pom. gospodarczym, korytarzu robisz wywiew. lazienki radze objac niezaleznym wywiewem (mechanicznym na min.8 wymian/h do nawet 15)-duza ilosc wilgoci, ktora w wymienniku centrali moze sie wykraplac, zamarzac powodujac jego pekanie.
Elektryczne podlogowe - niestety wysoki koszt eksploatacji, ale w polaczeniu z kominkiem, moze byc znosnie.
a co do polaczenia wentylacji z DGP, to wiedzy na ten temat mam niewiele.
Pewne ogolne zasady: w pomieszczeniu z kominkiem powinien byc kanal wentylacji grawitacyjnej, w pomieszczeniu tym nie wolono stosowac wentylacji mechanicznej wyciagowej (mozna jedynie nawiewna).
mam tylko taki pomysl, zeby powietrze z kominka generalnie doprowadzac tam, gdzie jest nawiew powietrza swiezego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz